درود
نوشته پیام عزیز :
درآمد و نقدی بر موسیقی Ambient
در اوایل سال 1917 بود که آهنگساز فرانسوی Erik Satie موسیقی Ambient اولیه را تحت اثری ماندگار با نام Furniture Music ( Musique d ameublement معرفی کرد که در مهمانی ها و برسر میز غذا برای توجه و فعالیت بیشتر پخش میشد .
اولین تئوری - موسیقی الکترونیک ( Sound Scape ) از کار Pierre Schaeffer با نام Etude Aux در سال 1948 متولد شد .او برای ساخت اولین آواهای موسیقی الکترونیک از صداهای اتمسفریک و Natural -دستگاه های ضبط و Cut کننده صدا استفاده کرد . وی اولین آزمایشات خود را بر روی موسیقی اتمسفریک با نوارهایمغناطیسی انجام داد .
Brian Eno : ( پدر موسیقی Ambient )
Eno در واقع اعتبار موسیقی Ambient میباشد که توانست بین ملودی و تار وپود و شالوده آن ارتباط برقرار کند . Brian که خودش موسیقی دان نبود آزمایشات خودش را در ارتباط با رفتار صداها و آواها بطور سنتی و ابتدایی ادامه داد . Eno تعریفی از موسیقی Ambient ارائه کرده که : آفریده شدن صداهای اتمسفریک در بخش های متفاوت ذهن و روح شنوندگان که انتخاب شده ازکلمه پایه Ambire - لاتین یا Surround به معنی احاطه و فرا گرفتن میباشد . Brian Eno در بیانیه ای از البوم Ambient 1 : Music For Airports ( سال 1978 ) شرح فیلسوفانه ای از موسیقی Ambient ارائه کرده :
" موسیقی Ambient باید قادر باشد چندین سطح ذهنی از توجه شنوندگان را تطبیق دهد ( متوجه به خود کند ) بدون تحمیل خاصی . Ambient باید با چشم پوشی و بی اساس باشد . . . بنابراین با مزه و دلچسب خواهد بود .
Brian Eno - September 1978 - موسیقی برای فرودگاه ها .
Eno همچنین تاثیر موسیقی Erik Satie - John Cage و همچنین Minimalist Music بر موسیقی خودش را تصدیق کرده است . وی همچنین آثارش را به تاثیر بخشی از کارهای Miles Davis ( mood music - و Teo Macero معرفی کرده است .
گروه های دیگری نظیر Tangerine Dream - Popol Vuh - Cluster و آلبومی همچون Ummag um توسط pink floyd تاثیر ژرفی بر روی این ژانر از موسیقی الکترونیک داشتند . آلبوم مهم دیگر Sonic season از Wendy Carlos در سال 1972 بود .
از شخصیت های تاثیر گزار دیگر Klaus Schulz بزرگ بود که در ابتدا عضوی از گروه Ash Ra Tempel و Tangerine Dream بود . در ادامه راه Jean Michel Jarr و Kraftwerk در دهه 70 - 80 دارای قدرت و نفوذ بودند .
در دهه 70 Krautrock و موسیقی دانهای دیگر موسیقی Ambient را به موسیقی New Age سوق دادند که فروش های میلیونی مستقل خودش را در سر تا سر دنیا به همراه داشت .
در اوایل دهه 1970 موسیقی Ambient تحت تاثیر کارهای گروه هایی همچون : New Order - Depech Mode - Simple Mind ادامه پیدا کرد و حالا زمان ان شده بود که گروه هایی هم که تا آن زمان موسیقی پاپ کار میکردند تا حدی رو به سوی Ambient بیاورند . بعد ها Ambient در ژانرهای جدید خودش به سمت Ambient House و Ambient Techno نیز سوق پیدا کرد که پیشگامانی همچون Aphex Twin خالق اثر جاوید Digeridoo و The Orb و همچنین گروه مشهور بریتانیایی Future Sound Of London ( fsol ) نخستین فعالیت ها را در این ژانرها داشتند . به تبع از انها نیز باند الکترو راک Massive Attack و همچنین Klf بزرگ که یکی از نخستین و ابتدایی ترین اهنگ های ترنس یعنی What Time Is Love را در سال 1989 آفریده بود پا به عرصه Ambient Music گذاشتند .
Chillout : را میتوان نوعی دیگر از موسیقی Ambient یا حتی از زیر مجموعه های آن دانست . این نوع ژانر که با تمدن کلاب ها هم پیوند خورده است . این موسیقی با بیت های خودش نوعی از Ambient کامل نیست و ریتم ها پررتگتر میباشند.
UK Techno نوع دیگری از آمبینت میباشد که توسعه یافته در Warp Recording در شفیلد میباشد نوع کاربردی تکنو در امبینت یا Techno Ambient - Dub Ambient را Aphex Tween بهبود بخشید و کارهای او بود که این سبک پایه گذار آمبینت تکنو و کارهای امروزی شد . در این میان ارتیست های Black Metal همچون Burzum چندین آلبوم خود را با سبک کاری خود یعنی Dark Ambient زینت بخش کردند که بعدها آمبینت تاریک مختص گروه های بلک متال هم شد.