مطلبی که میخوام بنویسم تقریبا تو هر فروم تخصصی موسیقی الکترونیکی هست و راجع بهش بحث شده و اگر اشتباه نکنم اولین باری هست که به زبان فارسی بیان میشه، یه کمی مطلب طولانی شده ولی بسیار ساده ست، در حقیقت کلش رو میشه تو 2 خط نوشت!
میکس هارمونیک یا Harmonic Mixing یکی از تکنیک های پیشرفته ی میکس مورد استفاده ی DJ های برتر دنیاست که هدف از اون میکس دو ترک هست بدون این که قسمت های هارمونیک ( بیس لاین ها، پد، ملودی و ...) در اثر مخلوط شدن ناخوشایند به نظر برسند و به اصطلاح هارمونی ها Clash کنند، هنگام میکس کردن سه حالت پیش میاد، شما میتونید فقط به میکس درام و پرکاشن بپردازید (دلیل ساخت اینترو هایی که فقط کیک و پرکاشن دارند راحت کردن کار دی جی هاییه که به صورت هارمونیک میکس نمیکنند) یا اینکه قسمت های هارمونیک رو بدون توجه به قواعد با هم مخلوط کنید و نتیجه ش رو هم بپذیرید یا اینکه به صورت هارمونیک میکس کنید که نتیجه ش یک میکس زیبا خواهد بود و به این وسیله در زمانی که صرف پیدا کردن ترک های هماهنگ با هم میکنید صرفه جویی کنید، هامونیک میکسینگ تکنیک بسیار ساده اما کارامدیست که میکس شما رو از یک میکس ساده و مشکل دار تبدیل به یک میکس حرفه ای و روان میکنه.
چیز زیادی از تئوری موسیقی لازم نیست بدونید، اگر بخوام ساده توضیح بدم هر آهنگ در یک گام یا key خاصی ساخته میشه،به زبان ساده یعنی برای ساخت ملودی و سایر اجزای یک آهنگ فقط از یک سری خاص از نت ها استفاده میشه ( 7 نت از 12 نت موجود در هر اکتاو) ، این گام ها دو دسته ی اصی دارند: major و minor که بر اساس نت پایه ی اونها (tonic) نامگذاری میشن: به عنوان مثال C Major, C Minor, D Major, D minor و به همین ترتیب برای سایر نت ها: C,C#,D,D#,E,F,F#,G,G#,A,A#,B
بعضی از این کلید ها به دو اسم خونده میشن که میتونید با نگاه کردن به تصویر زیر همه ی اون ها رو ببینید:
تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
هر موزیک در هر key قابلیت ترکیب با یکی از حالت های زیر رو داره( نیازی به حفظشون نیست):
به عنوان مثال اگر یک آهنگ در C# minor ( یا همون Db minor ) داشته باشیم:
1. با خودش، یعنی C# minor
2. با perfect 4th ش: یعنی F# minor (یا همون Gb minor )
3. با perfect 5th ش، یعنی G# minor ( یا همون Ab minor )
4. با major یا minor نسبیش، یعنی E major
حفظ کردن این رابطه ها یه کم ممکنه سخت باشه، برای راحت کردن کار دی جی ها شخصی به اسم Mark Davis چرخه ای به اسم Comelot Wheel طراحی کرده که تمام این روابط رو رو خودش داره:
تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
تنها کاری که لازمه اینجا انجام بشه اینه که بعد از به دست آوردن key ، اون رو روی چرخه پیدا کنیم و آهنگ بعدی رو از یکی از key های چپ، راست، جلو یا عقب و یا خود اونkey انتخاب کنیم، به همین سادگی!
اما key آهنگ رو چطور باید بدست بیاریم؟
بدست اوردن key در گذشته کار نسبتا سخت و وقت گیری بوده و دی جی نیاز داشته تا با کمک یک کیبورد و یک گوش تمرین دیده و قواعد موسیقی ملودی اون رو بنوازه وkey رو به دست بیاره، اما امروزه روش ها و نرم افزار های ساده تری هم برای این منظور وجود داره، ساده ترین راه موجود مراجعه به سایت beatport و پیدا کردن آهنگ اونجاست که مشخص کرده آهنگ تو چه key ای هست، مثل تصویر زیر:
تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
روش دیگه استفاده از نرم افزار هایی مانند:
Tagtraum Industries Beatunes ، Mixed In Key ، Mixmeister Fusion ، Mixshare Rapid Evolution ه که قادر به تشخیص key آهنگ هستند.
از بین این نرم افزار ها، دو نرم افزار mixed in key و Rapid Evolution از بقیه سر ترن، برنامه ی Mixed In Key از بقیه ی برنامه ها معروف تر و رایج تره، از جمله دی جی هایی که از این برنامه استفاده میکنند میتونیم به:
Above& Beond ، Paul Okenfold، Markus Schulz ، David Guetta، BT، Blank & Jones اشاره کنیم،
ویژگی مثبت این برنامه بالابودن سرعت عمل و دقت برنامه ست، اما به خاطر اینکه برنامه باید به دیتابیس آنلاینش وصل بشه متاسفانه کرک یا سریال سالمی از این برنامه وجود نداره!
نرم افزار Mixshare Rapid Evolution نرم افزار بسیار خوب دیگه ایه که میتونید ازش استفاده کنید، ویژگی مثبت این نرم افزار دقت بالای اون (در حد mixed in key) و رایگان بودن اونه، یه سری قابلیت دیگه از جمله دسته بندی و جستجوی سریع آهنگ ها هم داره، ورژن 3 بتای این نرم افزار رو میتونید از این لینک دانلود کنید:
تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
این تصویری از محیط برنامه ست:
تنها كاربران عضو مي توانند لينك ها را مشاهده كنند.
کافیه آهنگ رو به برنامه بدید، روی اون راست کلیک کنید و detect و key رو انتخاب کنید و صبر کنید تا نرم افزار نتیجه رو بعد از اسکن اعلام کنه، دقت کنید که معمولا گام های ماژور رو بدون هیچ علامتی و گام های مینور رو با حرف m نشون میدن، به عنوان مثال G یعنی G Major و Gm یعنی G Minor
اما چرا صحبت از دقت شد؟ دلایلی وجود داره که ممکنه نرم افزار نتونه درست گام رو تشخیص بده:
دلیل اول اینه که ممکنه در یک آهنگ از همه ی نت های اون گام استفاده نشه، این مورد به خصوص تو موزیک الکترونیک بیشتر مشهوده، که در یک آهنگ فقط از تعداد کمی از نت های مجاز اون گام استفاده بشه در نتیجه نرم افزار دچار سردرگمی میشه که کدوم یک از گام هاست.
دلیل دوم میتونه این باشه که پرودیوسر گام آهنگ رو در جاهایی از آهنگ برای تغییر حالت آهنگ عوض کنه یا پرودیوسر بدون توجه به قواعد آهنگ رو ساخته باشه.
اما زیاد وسواس به خرج ندید! معمولا کارشون رو درست انجام میدن
یه سری نکات که حتما باید رعایت کنید:
- تغییر BPM یا تمپو یا سرعت آهنگ باعث تغییر در گام آهنگ میشه، به طور کلی افزایش هر 6 درصد تمپو باعث بالا رفتن گام به اندازه ی یک semi-tone میشه، اگر تمپوی عادی یک آهنگ ترنس رو 134 در نظر بگیریم، 6 درصد تقریبا برابر با 8 BPM میشه که میتونید مبنا رو افزایش 8 BPM بذارید، به عنوان مثال اگر یک آهنگ در گام A minor و تمپوی 132 داشته باشیم و اون رو تو تمپوی 140 پلی کنیم گام جدید آهنگ A# Minor میشه، چون ترتیب چرخه ی Camelot با ترتیب کلید های پیانو یکی نیست این تغییر به اندازه ی +7 واحد در اون سیستمه، به عنوان مثال همین آهنگی که در A minor در تمپوی 132 ساخته شده با 8A نشون داده شده، که بعد از افزایش تمپو به 140 ، به 3A منتقل میشه که همون A# minor ( یا اسم دیگرش B-flat minor) باشه
- تکنیک Energy Boost:
به این صورته که برای انرژی دادن آهنگ بعدی رو به اندازه ی یک یا دو semi-tone ( یا همون کلید!) بالاتر انتخاب می کنیم، به عنوان مثال اگر G minor رو پلی میکنید آهنگ بعدی رو از G# minor یا از A minor انتخاب کنید، (در چرخه ی comelot هفت واحد یا 14 واحد اضافه کنید) البته همیشه و با هر آهنگی جواب نمیده، بهتره میکس رو هم سریع انجام بدید.
- بدترین حالت تداخل زننده و phase cancellation مربوط میشه به فرکانس های پایین ( بیس )، بهتره حتما با eq این فرکانس ها رو کنترل کنید
موفق باشید، امید